Tags

, , , , ,

Förra veckan blev det inget bloggande, det märkte ni nog och det har helt naturliga förklaringar.

I januari började jag arbeta på Hushållningssällskapet som landsbygdsutvecklare på 50%. Där ansvarar jag för frågor som rör lokal mat så tjänsten kan knappast passa mig bättre. Utmaningen är nu att fördela timmarna på ett bra sätt mellan arbete, företag och ledighet. En fördelning som jag inte lyckats få till riktigt än men kommer klarna vart de lider. Det gör att när jag har mycket på det ena stället så får jag pausa på det andra. Bloggen fick därför ta en paus i förra veckan. Så kan det komma att bli fler gånger och det kan ju vara bra att känna till.

Vad har jag då gjort de senaste dagarna på mitt andra arbete? Jo, jag har träffat 250 femteklassare i ett projekt som vi på Hushållningssällskapet har som går ut på att bjuda in dem till bondgårdar och på så vis lära dem var maten kommer ifrån. Vi har haft fyra stationer de har besökt och gjort praktiska saker på. De har fått bygga bihotell och lära sig mer om bina och hur viktiga de är för oss människor (min station), lära sig mer om spannmål och baka tunnbröd, de har fått lära sig mer om kon och varför den är så viktigt för oss samt träffa/se gårdens djur och maskiner. De här gångerna har vi varit på Stora Segerstad naturbruksgymnasium samt Tenhults naturbruksgymnasium och lånat deras lokaler. På sikt är det meningen att lantbrukare själva ska kunna ta över detta projekt och antigen vara hemma på sin gård eller hyra in sig hos någon annan som har djur och maskiner och göra stationerna själva. Då kan projektet leva vidare även då vi på Hushållningssällskapet inte längre driver det. En genialisk idé och därför har jag också träffat ett gäng lantbrukare som varit observatörer dessa dagar. Frågan man kan ställa sig är: Vet inte femteklassare var maten kommer ifrån? Svaret är kort och gott: Tyvärr inte i många fall.

Det här har betytt att jag under fyra dagar har träffat ca 250 femteklassare och undervisat dem i binas betydelse för oss människor och byggt 16 (!) bihotell. Det är en underdrift att säga att jag är rätt matt idag. De flesta barn har dock varit väldigt intresserade och dessutom duktiga på att ta till sig fakta och bygga. Jag har känt mig som en träslöjdslärare under några dagar och även om ungarna är fantastiska så hatten av till alla lärare som idag arbetar i en miljö med väldigt mycket ljud.

Några hade aldrig smakat honung och inte förstått sambandet mellan blommor, bin och honung. Några hade ingen aning om att bina står för 3/4 av all mat vi lägger på tallriken, att vi måste ha kor i Sverige som går ute och betar så att bina kan hitta blommor på de marker där de gått och några kunde väldigt mycket. Kunskapsnivån var som sagt väldigt skiftande och även om det ibland kändes som jag pratade för ”tomma” öron så insåg jag när vi gjorde sammanfattningen att många hade lyssnat. Dessutom tyckte många att det var roligt att bygga bihotell, plantera blommor som bina gillar och få ett vattenbad. Allt detta fick de hem till skolan så de där kan skapa sig sin egen bihörna.

I förrgår var det dessutom binas dag och när jag körde hem från skolan och satte på radion så hörde jag att de i P4 extra pratade om allt du kan göra för bina i din egen trädgård. Du kan bygga ett bihotell, plantera blommor hela säsongen som bina gillar och städa lite mindre i trädgården. Röj inte bort alltför mycket rishögar och vänta för allt i världen till efter midsommar med att röja bort gräs där det kan finnas viktiga blommor som maskrosor med mera för bina.

Lyckan var fulländad när jag senare på kvällen såg att bihotellet vi satte upp för ett tag sedan börjar bli fullt av nya hyresgäster. Det gör att jag sparar de fina gula maskrosorna i gräsmattan ett tag till. Gör det du också och hjälp dig själv och bina på samma gång!

Klicka på länken nedan för att se aktiviteten kring vårt bihotell:

Vårt bihotell

Också en bi-bild som en kompis vid namn Anna-Karin tagit vid deras äppelträd. Här hjälper bina oss att på sikt få frukt: