Mat och miljö, Matdebatt

Om Coops usla film

Det är andra gången på kort tid som matvarukedjan Coop presenterar en film som skapar och upprör väldigt mycket känslor.

Det är stort och där lyckas de verkligen med sin marknadsföring det måste man ge dem.

Frågan är bara: På vems bekostnad?

Den frågan är intressant att ställa. Visst är det så att vi måste dra ner på vår köttkonsumtion precis som filmen säger för att leva mer klimatsmart och vända den negativa klimattrend vår matkonsumtion, köphets, resvanor med mera bidrar till. Frågan är bara HUR vi gör det på ett smart sätt. Just detta smarta HUR tycker jag Coop tappat bort i sin reklamfilm. De hävdar att det ”bara” är att sluta äta kött men sedu så enkelt är det inte.

Hade de däremot lyft det svenska lokalproducerade köttet som en lösning på problemet och kommunicerat hur det även hjälper oss att tillexempel:

  • Hålla marker och betesängar öppna
  • Gynnar den biologiska mångfalden
  • Skapar arbete på landsbygden
  • Gynnar gårdar där djur får växa upp med de bästa djurskyddskraven i världen
  • Tryggar Sveriges självförsörjandegrad i en alltmer orolig värld

Då tror jag reklamen istället blivit hyllad och Coop som matvarukedja fått många stående ovationer.

Hade de dessutom avslutat med att lyfta att det är bättre att satsa på kvalité istället för kvantitet när du väljer kött och därmed äta det mer sällan, ja då hade jag varit lyrisk!

Problemet är inte filmen i sig. Den är fint gjord.

Problemet är när en matvarukedja går ut med ett budskap som de själva inte kan stå bakom. Speciellt inte eftersom de själva säljer kött från andra länder där krav och miljö verkligen inte står i fokus i produktionen och varför ska vi importera sådant vi själva producerar bättre?

Problemet är när en stor matvarukedja ger sig på dem som kämpar i en orealistisk konkurrenssituation som våra lokalproducenter dagligen gör.

Problemet är också när en matvarukedja inte ser till hela mat-kedjan på ett mer hållbart sätt.

Nej Coop, det är inte svart eller vitt när det kommer till köttkonsumtion men ert filmbudskap var svart.

Det finns bara ett sätt att rädda detta:

Gör om och gör rätt!

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *