Idag var jag på studiebesök på Husqvarna. Vi fick information om hur Husqvarna satsar på alltifrån förbättrade förgasare till att få ner sina koldioxidutsläpp och kemikaliepåverkan. Det 326 år gamla företaget har tack vare sin automower fått ett rejält uppsving, också här på miljömarknaden. Det var spännande att få en guidad tur i produktionen och träffa de människor och robotar som tillexempel tillverkar den välkända motorsågen. De har även tillverkat köksmaskiner vilket måste ha varit ett hett villebråd när de kom. Med tanke på det inlägget jag skrev igår med mat från grunden och att det främst var kvinnorna som lagade maten förr så måste det betytt mycket när det kom en ny köksmaskin som kunde aissistera dem i köket.

Husqvarna kom på 100:de plats på skalan av de företag som satsade mest på hållbarhet i världen som jag förstod. Häftigt att ha ett så miljömedvetet företag in på knuten! Jag undrar hur de tänker kring mat och miljöfrågan på konferenser och dylikt och lämnade mitt visitkort till en av föreläsarna. Vi får se om de hör av sig. Här nedan ser ni en reklamskylt från 1874, vad skönt att det idag är något mer jämställt i köken och på nästa bild ser ni utstyrseln som vi var tvugna att bära för att få bli guidade i fabriken?