Tags

, , ,

Nu är den tillbaka.

Den Internationella matmarknaden har rullat in i staden och åter fylls Hamnkanalen med nyfikna och hungriga Jönköpingsbor. I en intervju med en av de större dagstidningarna häromkring sa en av knallarna att Jönköping var ett av hennes favoritställe. Dels för att människor var så trevliga och dels för att människor verkligen tog sig tid att besöka och handla på denna marknad. Först sträcker man på sig som jönköpingsbo. Sedan funderar man ett varv till på vad det faktiskt kan betyda.

Kan det vara så att matintresset är oproportionerligt stort i just denna region?

Kan det vara så att det finns ett omättat behov kring just det här med maten?

Eller är det helt enkelt bara så att vi i denna region älskar utländsk mat?

Personligen tror jag definitivt att det kan vara en kombination. Det är bara att gå till mig själv. Jag skiner alltid upp lite extra när jag får en notis om att denna marknad är på väg till stan. Jag köper alltid de underbara franska tvålarna som doftar ljuvligt av liljekonvalj, oliv och persika, precis som jag alltid diskuterar och köper ost från den franska ostvagnen. Jag spanar efter nya mattrender och provsmakar de galet goda fyllda oliverna. Dessutom försöker jag alltid testa någon ny rätt också träffar man många vänner och bekanta där -precis som sig bör.

Mitt i vimlet stannar jag till och fundera på varför vi inte kan göra något liknande med våra lokala aktörer? Om det nu finns ett sådant omättat intresse i frågan, vad är det då som hindrar att vi bjuder in våra lokala aktörer till en liknande matfest? Vad är det som gör att våra lokala foodtrucks får kämpa i månader för att få ”parkeringstillstånd” på våra gator och torg så pass att de tillslut tröttnar? Jag har inte svaret på den frågan jag vet bara att Jönköping behöver hänga med i den senaste mattrenden. Bara en sådan siffra som att 122 miljoner människor idag har matupplevelse som sin främsta reseanledning talar sitt tydliga språk.

Jag vet att det görs en del i frågan men samtidigt finns det saker som tar för lång tid. Som redan skulle vara en självklarhet i denna region. Några sådana saker skulle tillexempel vara att stötta de lokala aktörerna på ett bättre sätt, samarbeta mer mellan myndigheterna samt våga testa nya saker. Vad sägs tillexempel om att anordna en större lokal hållbar matmarknad? Det kan vara ett mycket bra första steg. Jag tänker ofta på en ledare som Charlotta Melander, professor i Nationalekonomi skrev i Jönköpings Posten för en tid sedan. Om vikten av att våga satsa på projekt och personer som har nya idéer och inte agera bromskloss mot detta.

Försiktighetsprincipen i all ära men kom igen nu Jönköping, en stor lokal matmarknad betyder inte att vi tar ett för stort steg ur vår komfortzon. Det är ett litet steg ut i en bransch som bara växer och växer för var dag som går. Ingen kommer någonsin kunna kritiseras för att våga satsa på en sådan viktigt sak.

Så, vad väntar vi på?